Werkveld roept Staatssecretaris op om de inzet van hijskraan met werkbak nu snel concreet te regelen en wijst op enkele knelpunten
Sinds het voorjaar van 2017 is VERAS samen met andere stakeholders (LTO Nederland, Metaalunie, VVT, HZC, VAVB,en VVTB) in overleg met het Ministerie van SZW over de inzet van de hijskraan met werkbak voor het verwijderen van asbestdaken die op andere wijze niet veilig te bereiken zijn. Wij zetten ons in om gezamenlijk tot een praktisch werkbare oplossing te komen, waarbij het veilig werken voorop staat.
Beslissystematiek Uitzonderingssituatie
Vorig jaar hebben de stakeholders gezamenlijk de Beslissystematiek Uitzonderingssituatie voor de inzet van hijskraan met werkbak bij de verwijdering van asbestdaken ontwikkeld. Onafhankelijk kennisinstituut Aboma heeft deze getoetst en concludeert dat de inzet van de hijskraan-werkbak bij de sanering van asbestdaken in uitzonderingssituaties noodzakelijk en veilig is. De beslissystematiek voor het bepalen van de uitzonderingssituaties is goed toepasbaar, aldus Aboma.
Aankondiging wijziging Arbobesluit
Op 27 september 2018 heeft Staatssecretaris van Ark van SZW een brief gezonden aan de Tweede Kamer waarin zij aankondigt dat het Arbobesluit zal worden aangepast inzake de inzet van hijskranen met werkbak. Inmiddels is ook het ontwerp van de wijziging van het Arbobesluit voor inspraak gepubliceerd. Er is nu duidelijkheid over de oplossingsrichting, maar er zijn wel zorgpunten. Het voorstel tot wijziging van het Arbobesluit bevat enkele knelpunten en bovendien vragen wij ons af of het wel verstandig is om de uitzonderingsregeling opnieuw gedetailleerd in het Arbobesluit te regelen. Verder maken wij ons zorgen over de lange invoeringstermijn. Het is ons inziens niet nodig om te wachten met invoering tot juli 2019. Daardoor zal de vertraging in de sanering van bepaalde typen asbestdaken aanhouden en wordt de realisatie van het asbestdakenverbod 2024 bemoeilijkt. De Kamerbrief en de ontwerpwijziging Arbobesluit zijn gebaseerd op onderzoek van TNO. Daarin wordt ingegaan op de risico’s van het gebruik van de hijskraan-werkbak methode en de beschikbaarheid van alternatieve arbeidsmiddelen. De conclusies van TNO staan haaks op de uitkomsten van het onderzoek van Aboma.
Reactie van het werkveld
Op 9 oktober 2018 hebben wij een reactie gestuurd aan de Staatssecretaris van SZW. Wij verzoeken de Staatssecretaris om:
- Zo snel mogelijk een interim-beleid / overgangsbeleid vast te stellen op grond waarvan de hijskraan-werkbak volgens de toekomstige regels mag worden ingezet bij de sanering van asbestdaken die alleen met de hijskraan op veilige wijze te bereiken zijn.
- De beslissystematiek die op ons initiatief is ontwikkeld en die getoetst is door het onafhankelijke kennisinstituut Aboma als basis te nemen voor de in de Kamerbrief genoemde ‘leidraad’.
- De eisen in het ontwerpbesluit tot wijziging van het Arbobesluit op een aantal punten te verduidelijken en aan te passen. Dat betreft onder meer de beperking van de belasting van de werkbak tot een kwart van de toegestane werklast. Wij pleiten voor een belasting tot 75%. Ook hebben wij bezwaren tegen de instemming door een veiligheidskundige per project.
- TNO concludeert dat alternatieve arbeidsmiddelen (snel) beschikbaar zijn en dat het werken met de hijskraan-werkbak onveilig is. Deze conclusie is overgenomen in de Kamerbrief. De uitkomsten van het TNO onderzoek staan haaks op de conclusies van Aboma en een feitelijke onderbouwing ontbreekt. Wij roepen de Staatssecretaris op om samen met ons een adequaat beeld te vormen van de beschikbaarheid van alternatieve arbeidsmiddelen nu en in de nabije toekomst en van de werkelijke risico’s aan het gebruik van de werkbak met hijskraan (inclusief een analyse van incidenten).
Deze reactie is ook aan de Tweede Kamer gezonden en is aan de orde geweest in het asbestdakendebat in de Tweede Kamer. De Staatssecretaris heeft toegezegd dat wordt gekeken naar de zorgpunten en dat er wordt gestreefd naar een snellere inwerkingtreding.