Op vrijdag 26 november vond op het SOMA College in Harderwijk de eerste Kennisdag voor sloopmachinisten High Reach plaats, georganiseerd door Stichting Vakopleidingen Sloopbedrijf (SVS) en VERAS. Het werd een interessante dag waarop de High Reach sloopmachinisten in gesprek gingen met de Inspectie SZW en een constructeur en werden bijgepraat over de laatste ontwikkelingen in machines en hulpstukken. Aansluitend was een aansprekend buitenprogramma georganiseerd.
Dagvoorzitter Kees van Dongen trapte de Kennisdag af met een uitgebreid voorstelrondje. Hij was benieuwd naar het vak van de High Reach sloopmachinist. Welke kennis en vaardigheden heb je daarvoor nodig? Hoe heb je het vak geleerd? Welke werkhouding en eigenschappen zijn belangrijk om dit specialistische werk goed uit te kunnen voeren? Na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken, kwamen de machinisten los. Ze vertelden uitgebreid en vol trots over hun vak. Dat ze vaak begonnen op kleine machines en doorgroeiden naar het werken op steeds grotere machines en uiteindelijk ook op high reach machines. Ze wisten haarfijn uit te leggen wat er nodig is om een goede high reach machinist te zijn: kennis van de machine, kennis van de constructie van het gebouw dat je gaat slopen, risico's inschatten, maar ook rustig blijven, besluitvaardig zijn, eerst denken en dan doen, werden nadrukkelijk genoemd.
In het gesprek met de heer Van der Sanden en de heer Schenk van Inspectie SZW werd ingegaan op onveilige situaties en ongevallen. De heren van der Sanden en Schenk vertelden over hun benadering van onveilige situaties en ongevallen en hoe de Inspectie SZW dan optreedt. Het werd snel duidelijk dat de sloopmachinisten in de zaal heel serieus bezig zijn met veiligheid, zich bewust zijn van de risico's en welke maatregelen nodig zijn. Ze voeren niet klakkeloos het werkplan uit, maar gaan op locatie eerst zelf op onderzoek uit. Ze lopen een ronde door het gebouw dat ze gaan slopen om te zien hoe het qua constructie in elkaar zit en bekijken de mogelijke risico's voor de omgeving. Pas als alles klopt en veilig is, gaan ze aan het werk.
Van constructeur Peter Oudshoorn kregen de sloopmachinisten uitleg over de stabiliteit in gebouwconstructies. Wanneer is een gebouw stabiel en welke elementen zijn daarvoor nodig? Welke keuzes maak je bij het slopen van een gebouw? Hoe ga je om met dilataties en voorspanning zonder aanhechting? Aan de hand van praktijkvoorbeelden werden de sloopmachinisten aan het denken gezet. Leuk om te zien was dat de inbreng vanuit de praktijk ook nieuwe inzichten opleverden voor de constructeur.
De heer Polak van DemTech was aanwezig om de sloopmachinisten uitleg te geven over de hulpstukken. Scharen zijn er in verschillende soorten en gewichten. Welke keuze maak je als sloopmachinist? Wat werkt prettig en snel? Ook belangrijk: hoe onderhoud je de scharen op de juiste manier? Het werd allemaal helder toegelicht door de heer Polak en besproken met de machinisten.
Op het buitenterrein van het SOMA College had de firma Beelen speciaal voor deze Kennisdag een enorme High Reach machine opgesteld, die uiteraard ook veel aandacht en bewondering kreeg van de aanwezige leerlingen en docenten. Tijdens het buitenprogramma gaf de High Reach machinist van Beelen een demo stabiliteit. Hoe ver kan de giek reiken met behoud van de stabiliteit van de machine? Verschilt deze afstand wanneer de cabine recht boven de rupsbanden staat ten opzichte van de situatie waarbij de cabine haaks op de rupsbanden staat? De demo liet zien dat het verschil in afstand minder groot was dan vooraf gedacht.
De heer Polak toonde buiten ook de nieuwste schaar van DemTech en liet de machinisten de nieuwste ontwikkelingen zien.
Aan het einde van de Kennisdag reikte dagvoorzitter Kees van Dongen een certificaat van deelname uit aan de sloopmachinisten en vroeg hen hoe zij de dag hadden ervaren. De deelnemers gaven aan dat het een leerzame dag was en vooral ook leuk om collega's uit het vak te ontmoeten. Ze gaven ook aan dat het belangrijk is om de jongeren enthousiast te maken voor dit vak en dat er een opleiding komt om ze specifiek op te leiden tot (High Reach) machinist in de sloop. SVS en VERAS nemen dit zeker mee!