Vanaf woensdag 1 mei 2024 veranderen in het onderdeel 'Aanvragen' van het Omgevingsloket DSO een aantal formulieren. Het gaat onder meer om de formulieren voor de sloop- en asbestmelding. De vragen over bouw- en sloopveiligheid en stikstofemissies verhuizen op die datum naar twee aparte formulieren.
Wat verandert er per 1 mei 2024?
Kortgezegd komen er aparte formulieren voor de informatieplicht bouw- en sloopveiligheid en stikstofemissies. Het bestaande formulier voor de sloop- en asbestmelding wijzigt daardoor.
De vragen over bouw- en sloopveiligheid en stikstofemissie verhuizen naar twee aparte formulieren. Zo zijn de informatieplichten voor bouw- en sloopwerkzaamheden apart in te dienen. Het gaat om de volgende twee nieuwe formulieren:
- Veiligheid bij het uitvoeren van bouw- of sloopwerkzaamheden - Informatie (Rijk)
- Stikstofemissie bij het uitvoeren van bouw- of sloopwerkzaamheden - Informatie (Rijk)
Deze vragen staan op dit moment nog in het formulier voor de sloop- en asbestmelding.
Dien uw melding in vóór 1 mei of start op 1 mei
Begint u vóór 1 mei 2024 met het invullen van een sloop- en/of asbestmelding? Maar dient u deze niet in voor 1 mei? Dan moet u na 1 mei uw ingevulde vragen en bijlagen opnieuw toevoegen. Door de nieuwe versies van de formulieren, kan het Omgevingsloket de eerder ingevulde antwoorden en toegevoegde bijlagen niet ophalen.
Dien uw melding dus in vóór 1 mei of wacht tot 1 mei voor u begint met uw melding. Zo voorkomt u dubbel werk.
Werkt u na 1 mei verder in een aanvraag of melding in het onderdeel 'Aanvragen'? Dan krijgt u ook een melding waarin staat dat er vragen zijn veranderd en dat u uw antwoorden moet controleren.