Sloopcodeblog van ingenieursbureau Boot
Afgelopen januari organiseerde ingenieursbureau BOOT een seminar waarin de inhoud en het belang van eerlijk aanbesteden van sloopprojecten toegelicht en besproken werd. Tijdens het discussiemoment met de seminarbezoekers bleek opnieuw dat wederzijds vertrouwen en transparantie hiervoor onmisbaar zijn. Zonder die elementen werkt ook een getekende Sloopcode niet. Slopen is een vak. Ieder project moet door alle partijen serieus genomen worden. Betrokken partijen bij de sloop hebben hun eigen verantwoordelijkheid in dit proces. Daarop mogen ze aangesproken worden. Vastgelegde en verdeelde risico’s kunnen niet zomaar verlegd worden.
Maximale transparantie blijft moeilijk. De aannemer moet erop kunnen vertrouwen dat de opdrachtgever alle beschikbare documenten heeft gedeeld, maar wanneer ligt echt alle informatie op tafel? Ook een aannemer kan niet alles weten. Om zoveel mogelijk gegevens over de slooplocatie te weten te komen moet er daarom voldoende tijd worden genomen voor vooronderzoek. Zet daarnaast een toezichthouder op grote sloopprojecten, dat bevordert de stroomlijning van de werkzaamheden.
Een grote misvatting bij sloopprojecten is dat het tijd nemen voor het verkrijgen en delen van informatie zorgt voor uitloop en dus alleen maar geld kost. Wanneer betrokken partijen hiervoor ruimte maken in de planning worden tegenvallers als onverwacht asbest voorkomen. Juist zulke onverwachte zaken zorgen voor uitloop en dus extra kosten. Vervolgens start dan de discussie over de verdeling van deze kosten en wordt het wantrouwen weer een beetje groter.
Dat de wil er is, blijkt uit het ontstaan van en het werken met de Sloopcode. Het is van belang dat alle partijen eerlijk en open blijven communiceren. Alleen zo werkt de gedragscode optimaal.