In opdracht van VERAS heeft het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) een marktstudie gedaan naar de trends en ontwikkelingen in de sloopsector. Tijdens de VERAS ledenbijeenkomst op 13 november in Gorinchem heeft het EIB de resultaten gepresenteerd.
In 2014 en 2019 heeft het EIB een soortgelijke marktstudie uitgevoerd in opdracht van VERAS. De marktstudie 2024 is een herhaling van het onderzoek, aangevuld met de onderzoeksthema’s circulariteit en de inzet van emissieloos materieel.
Het rapport Toekomstperspectieven sloopsector 2024 blikt terug op de periode 2017-2023 en kijkt vooruit naar de periode 2024-2028. Hoe heeft de sloop- en asbestverwijderingssector zich in de afgelopen jaren ontwikkeld? Welke trends zijn waargenomen en zetten zich naar verwachting voort in de komende jaren tot in 2028? Wat zijn de toekomstperspectieven voor de sloop en asbestverwijdering?
We zetten een paar belangrijke conclusies voor u op een rijtje:
Sloopsector
Het omzetvolume uit sloopwerk is licht gestegen in de periode van 2017 tot in 2023. De productie nam tussen 2017 en 2021 nog relatief sterk toe, waarna deze is afgenomen. In de periode 2017-2023 nam de omzet uit totaalsloop met 2½% per jaar toe, terwijl de omzet uit renovatiesloop met 1% per jaar afnam. Daarnaast nam ook de totaalsloop in de infrastructuur relatief sterk toe vanwege de vervangings- en renovatieopgave bij civiele kunstwerken. Alleen bij woningbouw nam de omzet uit totaalsloop niet toe doordat het aantal gesloopte woningen op een laag niveau bleef hangen.
Als we vooruit kijken, dan zal het omzetvolume uit sloopwerk dit jaar krimpen, waarna de omzet vanaf 2025 naar verwachting weer zal toenemen. De totale sloopomzet neemt met gemiddeld 2% per jaar toe in de periode 2023-2028. Dat is vooral het gevolg van de verduurzamingsopgave in de woningbouw en de vervanging en renovatie in de infrastructuur.
Asbestverwijdering
De omzet uit asbestverwijdering is tussen 2017 en 2023 sterk afgenomen, met meer dan 10%. Dit in tegenstelling tot de periode van vijf jaar daarvoor. De afname houdt sterk verband met het afzien van een asbestdakenverbod in 2019. De omzet blijft dalen tot in 2024, waarna de productie in 2025 op dit niveau stabiliseert.
De asbestverwijderingsomzet heeft last van lagere herstel- en verbouwinvesteringen. Op middellange termijn neemt de omzet uit asbestverwijdering weer toe, waarbij wordt uitgegaan van een groei van gemiddeld 1½% per jaar. De omzet uit asbestverwijdering groeit in 2028 weer toe naar het niveau van 2017. Deze groei is naar verwachting het gevolg van aangescherpte Europese regels die in Nederland geïmplementeerd gaan worden in de komende jaren.
Bedrijven en werkgelegenheid
Het aantal bedrijven is in de periode 2017-2023 met ruim 10% afgenomen. De totale
werkgelegenheid nam met 12% af tot bijna 10.000 arbeidsjaren, waarbij
de krimp voornamelijk bij gespecialiseerde asbestverwijderingsbedrijven heeft plaatsgevonden. Daarnaast valt op dat de krimp volledig heeft plaatsgevonden bij de flexibele schil, terwijl het aantal eigen personeelsleden licht is gegroeid in deze periode.
De vraag naar arbeid neemt vanwege de beperkte productiegroei nauwelijks toe in de
periode 2023-2028. In 2028 ligt het arbeidsvolume naar verwachting 150 arbeidsjaren hoger dan in het afgelopen jaar. Deze groei slaat bijna volledig neer bij de flexibele schil. Om de uitbreidingvraag en de uitstroom door pensionering en arbeidsongeschiktheid op te vangen zullen in de periode 2024-2028, in een krappe arbeidsmarkt, 1.250 nieuwe
arbeidskrachten (arbeidsjaren) de sector moeten instromen.
Circulariteit
Direct hergebruik van sloopmaterialen betreft nog altijd een beperkt deel van de
vrijgekomen materialen, maar neemt wel licht toe over tijd. Vooral publieke opdrachtgevers nemen naar verhouding vaak eisen ten aanzien van hergebruik op in uitvragen en bestekken. Wel merken sloopbedrijven dat de meeste hoofdaannemers en architecten terughoudend zijn met het toepassen van hergebruikte materialen bij hun projecten. Bij het direct hergebruiken van sloopmaterialen ervaren sloopbedrijven nog relatief veel belemmeringen. Het niet synchroon lopen van vraag en aanbod en regelgeving worden hierbij het vaakst genoemd. Dit was vijf jaar geleden ook al aan de orde, dus de echte circulaire doorbraak is nog uitgebleven. Tweederde van de sloopbedrijven is actief in de handel/verkoop van vrijkomende sloopmaterialen.
Inzet emissieloos materieel
Een meerderheid van de sloopbedrijven werkt sinds enkele jaren met emissieloos
materieel. Wel betreft dit vaak maar een klein deel van het beschikbare materieel;
voornamelijk personenvoertuigen en mini materieel en in beperkte mate grotere machines en kranen. De trend is wel omhoog.
Het gehele rapport vindt u bij dit bericht.