Op verzoek van onze leden is een
brief opgesteld met een samenvatting / duiding van de nieuwe asbestregels per 1
januari a.s. De brief is desgewenst ook geschikt om aan
opdrachtgevers te overleggen als verklaring voor het feit dat veel zaken nog
ongekend zijn en dat u als aannemer daardoor ook een voorbehoud moet maken op aanpak, kosten
en planning van werken volgend jaar.
UAV 1989/2012
Indien de UAV 1989/2012 van toepassing, dan geldt als basis paragraaf 6-11 dat opdrachtnemer geacht wordt bekend te zijn met de voor de uitvoering van het werk van belang zijnde wettelijke voorschriften van overheidswege. De aan de naleving van deze voorschriften verbonden gevolgen zijn voor rekening van opdrachtnemer. Uitzondering daarop betreft paragraaf 6-13, waarin is bepaald dat de gevolgen van de naleving van wettelijke voorschriften van overheidswege die na de dag van aanbesteding in werking treden, voor rekening van opdrachtgever komen, tenzij opdrachtnemer redelijkerwijs die gevolgen reeds op de dag van aanbesteding had kunnen voorzien.
Ter zake de vraag of doorberekening van meerkosten mogelijk is bij lopende opdrachten, is dus relevant of opdrachtnemer het moment van inwerkingtreding en de gevolgen van de nieuwe asbestregelgeving heeft kunnen voorzien op het moment van aanbesteding van de opdracht. De invoering van de grenswaarden per 1 januari 2017 is bekend sinds medio september, maar de uitvoeringstechnische details zijn per heden nog onbekend. Zie daarvoor de informatieve brief. Dit vormt een argument dat opdrachtnemer redelijkerwijs nog niet van de gevolgen op de hoogte was. Uiteindelijk vraag het beantwoorden van deze vraag een beoordeling per specifiek geval.
Algemene voorwaarden VERAS
Equivalent van pararagraaf 6-11 UAV is artikel 6.5 van de Algemene Voorwaarden VERAS (zowel versie 2009 als conceptversie 2016). Paragraaf 6-13 UAV is in beide versies van de Algemene Voorwaarden VERAS niet overgenomen. Dit om reden van de 'tenzij'-bepaling (kosten voor opdrachtnemer indien redelijkerwijs gevolgen had kunnen voorzien). In principe impliceert artikel 6.5 reeds dat wettelijke voorschriften na de dag van aanbesteding voor rekening van opdrachtgever zijn. Bij lopende opdrachten waarop de VERAS Algemene Voorwaarden versie 2009 van toepassing zijn moet worden uitgegaan van de impliciete uitleg dat de meerkosten als gevolg van nieuwe regels voor rekening van opdrachtgever komen. Overigens wordt bij afronding van de wijziging van de Algemene Voorwaarden VERAS - ter voorkoming van interpretatieverschillen – overwogen om aan artikel 6.5 de volgende zin toe te voegen: "Wettelijke voorschriften en beschikkingen van overheidswege, die na de dag van aanbesteding in werking treden, komen voor rekening van de Opdrachtgever.".