In opdracht van VERAS heeft het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) een marktstudie gedaan naar de trends en ontwikkelingen in de sloopsector. Tijdens de viering van het 10-jarig jubileum van VERAS in februari heeft drs. Taco van Hoek de voorlopige resultaten gepresenteerd. Het uitgebreide rapport Toekomstperspectieven sloopsector 2019 is nu ook beschikbaar.
In 2014 heeft EIB ook een marktstudie uitgevoerd in opdracht van VERAS. De marktstudie 2019 is een herhaling van dit onderzoek, aangevuld met het onderzoeksthema circulariteit.
Het uitgebreide rapport blikt terug op de periode 2013-2018 en kijkt vooruit naar de periode 2019-2023. Hoe heeft de sloop- en asbestverwijderingssector zich in de afgelopen jaren ontwikkeld? Welke trends zijn waargenomen en zetten zich naar verwachting voort in de komende jaren tot in 2023? Wat zijn de toekomstperspectieven voor de sloop en asbestverwijdering? We zetten een paar belangrijke conclusies voor u op een rijtje:
Sloopsector
Voor de sloop geeft het rapport weer dat de omzet, na het dieptepunt van de crisis in 2013, sterk gegroeid is. Vooral de omzet uit totaalsloop. Het scheiden van materialen levert meer omzet op per gesloopt object. In de komende jaren (2019-2020) zal het omzetvolume mede door intensievere scheiding van sloopmaterialen met respectievelijk 7% en 6,5% groeien. Daarna vlakt de groei in 2021-2023 af tot 4,5%. In 2023 komt de totale sloopomzet uit op €830 miljoen, tegen €450 miljoen in 2013 en €640 miljoen in 2018.
Asbestverwijdering
De omzet uit asbestverwijdering is toegenomen van bijna €440 miljoen in 2013 naar €660 miljoen in 2018. De komende jaren (2019 en 2020) zal de omzet echter krimpen met 3% in 2019 en met 1% in 2020. Dit is het gevolg van de vertraagde groei in herstel en verbouw en door het wegstemmen van het asbestdakenverbod door de Eerste Kamer. In 2021- 2023 zal de productie naar verwachting weer groeien met 1,5% per jaar waardoor de omzet uit asbestverwijdering in 2023 op circa €670 miljoen uitkomt.
Bedrijven en werkgelegenheid
In 2018 waren er circa 590 bedrijven actief in de sloop- en asbestverwijdering met een totaalomzet van €1.650 miljoen. De sector bood in 2018 werkgelegenheid voor 12000 voltijdbanen, een groei van 28% ten opzichte van 2014. 8000 voltijdbanen waren voor eigen personeel. De komende jaren zal de productie toenemen en daarmee ook de vraag naar arbeid. Om de toegenomen vraag naar arbeid en de uitstroom van gepensioneerden en arbeidsongeschikten op te vangen zijn in de periode 2019-2023 circa 2500 nieuwe arbeidskrachten in de sector nodig.
Circulariteit
Circulariteit is een belangrijke toekomsttrend. Hoogwaardig hergebruik van sloopmaterialen levert bedrijven extra omzet op, als gevolg van zorgvuldiger demontage en de inzet van meer menskracht en tijd. Er zijn ook uitdagingen rond circulariteit. Bedrijven zien de hogere kosten, een mismatch tussen vraag en aanbod en regelgeving als belemmering.