VERAS, VVTB en VAVB hebben in een brief aan de ministeries van BZK en IenW erop aangedrongen om de koppeling tussen het Omgevingsloket DSO en het LandelijkAsbestVolgSysteem (LAVS) per 2024 te regelen. Als deze koppeling er niet tijdig is kost dat de branche een half miljoen euro per jaar.
Per 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Asbestsloopmeldingen moeten dan ingediend worden via het Omgevingsloket (onderdeel van het Digitaal Stelsel Omgevingswet - DSO). Tevens dient de asbestsaneerder gegevens in te voeren in het LAVS.
In de huidige situatie is het LAVS gekoppeld aan het OLO en vindt een elektronische uitwisseling plaats van gegevens en bescheiden. Per 1 januari 2024 moet het LAVS gekoppeld zijn aan het DSO (als vervanger van het OLO). Dat is een wettelijke verplichting.
In een briefwisseling tussen branche en ministerie onderkent het ministerie van BZK dat zij de wettelijke verplichting heeft om zorg te dragen voor een koppeling tussen LAVS en DSO, maar bij navraag blijkt dat er geen prioriteit aan wordt gegeven. Het is dus allerminst zeker dat de koppeling er (tijdig) komt.
Wat zijn de gevolgen voor de branche?
Als de koppeling tussen LAVS en DSO ontbreekt dan moeten asbestsaneerders twee keer hun asbestsloopmelding invoeren, zowel in LAVS als in het DSO. Dit kost (veel) tijd en vergroot het risico op fouten of onvolledigheid (zeker bij complexe saneringen) en meer vragen / discussies tijdens de behandeling van de sloopmelding door Omgevingsdiensten. De extra kosten voor de branche bedragen dan al snel een half miljoen per jaar.
Verzoek
De asbestbranche verzoekt de ministeries met klem om de koppeling tussen LAVS en DSO per 1 januari 2024 geregeld te hebben! Zo niet, dan is dat onrechtmatig en leidt het tot schade bij de asbestsaneringsbedrijven.