Zodra de Omgevingswet van kracht is moeten sloop- en asbestmeldingen gedaan worden via het Digitaal Systeem Omgevingswet.
Op verzoek van het ministerie van BZK hebben VERAS leden proefgedraaid met het DSO. Er zijn diverse detailknelpunten vastgesteld, maar grootste zorgpunt is of de koppeling van het DSO met het LAVS (zoals nu voor OLO het geval is) wel goed is geregeld. Daarover vindt vervolgoverleg met het ministerie van BZK plaats. De komende tijd zullen VERAS leden worden geïnformeerd over de gevolgen van de invoering van de Omgevingswet voor sloop- en asbestmeldingen en het melden van mobiel breken.
Digitaal Systeem Omgevingswet
Onder de Omgevingswet, zoals die waarschijnlijk per 1 januari 2023 in werking zal treden, moeten meldingen gedaan worden via het Digitaal Systeem Omgevingswet. De Minister van BZK heeft op 21 juni 2022 aangegeven dat de invoering van de Omgevingswet afhankelijk is van de vraag of het Digitaal systeem Omgevingswet in oktober in voldoende mate gereed is.
Voor sloopgerelateerde activiteiten zijn onder de Omgevingswet de volgende meldingen en termijnen van toepassing:
- melding mutatie-onderhoud met asbest, 5 dagen voor aanvang;
- sloopmelding (evt. incl. asbestverwijderingswerkzaamheden), 4 weken voor aanvang sloopwerk;
- startmelding asbestverwijdering, 2 dagen voor aanvang;
- gereedmelding asbestverwijdering, binnen 1 dag na afronding;
- startmelding sloop, 2 dagen voor aanvang;
- gereedmelding sloopwerkzaamheden, binnen 1 dag na afronding;
- melding mobiel breken, 4 weken voor aanvang;
- startmelding mobiel breken, 2 dagen voor aanvang;
- na afloop van de sloop: opgave van aard, hoeveelheid en bestemming van het materiaal (binnen een door het Bevoegd Gezag te stellen termijn).
Dus ook meldingen voor Mobiel Breken, die tot nu toe niet via OLO gedaan konden worden en vaak via een apart formulier of telefonische gedaan moesten worden, moeten onder de Omgevingswet dus via DSO worden gedaan.
Eerste ervaringen met sloop- en asbestmelding via DSO
Een achttal leden van VERAS heeft op 24 juni proefgedraaid met het Digitaal Systeem Omgevingswet (DSO). DSO is de opvolger van het OmgevingsLoketOnline (OLO), zoals dat bekend is bij veel werkvoorbereiders. Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet, moeten direct alle sloop- en asbestmeldingen in DSO worden gedaan. Het Ministerie van BZK heeft aan VERAS gevraagd om te toetsen of het nieuwe systeem werkt.
Tijdens de oefensessie is een fictieve sloop- en asbestsaneringslocatie ingevoerd. De invoer van gegevens leverde op zich weinig problemen op. Door de deelnemers werd geconcludeerd dat de werking van DSO min of meer vergelijkbaar is met die van OLO. De uitrolmenu’s zijn over het algemeen een verbetering. Wel lijkt het dat op een aantal punten gevraagd wordt om meer informatie in te vullen dan in OLO. Dat zou nog geoptimaliseerd moeten worden.
Koppeling LAVS zorgpunt
Het grootste punt van zorg ligt voor VERAS in het feit dat DSO nog niet gekoppeld is met het Landelijk Asbest VolgSysteem (LAVS). Door de overheid is indertijd voor het OLO een dergelijke koppeling toegezegd en na veel moeite gerealiseerd. VERAS vindt het van groot belang dat ook een werkende koppeling tussen LAVS en DSO wordt gerealiseerd. Over dit punt en de andere verbeterpunten vindt binnenkort een vervolgoverleg plaats met vertegenwoordigers van het Ministerie van BZK. Het is belangrijk dat de verbeterpunten in DSO worden opgelost voordat de Omgevingswet in werking treedt.
Vervolg en vragen
De deelnemers aan de oefensessie worden hartelijk bedankt voor hun inbreng in de oefensessie. Het secretariaat voert vervolgoverleg met BZK over de vragen en knelpunten.
Voor meer informatie over de Omgevingswet en het DSO kunt u contact opnemen met erikhoven@sloopaannemers.nl . Via de informatiekanalen van VERAS zal hieraan in de komende maanden ook aandacht besteed worden.