Tijdens een online informatiebijeenkomst heeft VERAS haar leden bijgepraat over twee onderwerpen die heel verschillend zijn, maar beide van belang voor de sloopbranche: de Richtlijn demontage liften en de bouwvrijstelling stikstof.
De heer Schaap van VERAS heeft eerst kort uitgelegd waarom de Richtlijn demontage liften is opgesteld en welke partijen hierbij betrokken zijn geweest. Daarna nam hij de deelnemers mee door de website www.richtlijndemontageliften.nl en lichtte de belangrijkste punten in de richtlijn toe en hoe deze na uitgebreide discussies in de werkgroep tot stand zijn gekomen. De BRL SVMS-007 bleek een goede leidraad te zijn bij het opstellen van de richtlijn. Ook heeft de heer Schaap het liftdemontageplan toegelicht. Vragen voor de sloopaannemers zijn: Hebben we voldoende aan deze richtlijn? Hoort het slopen van de lift ook echt bij de sloopaannemers thuis? Die vragen zijn niet zo maar even te beantwoorden. Onder de leden is behoefte aan een stappenplan/werkprotocol, zoals VERAS dat bijvoorbeeld ook voor chroom-6 heeft gemaakt. VERAS neemt dit mee in een vervolgoverleg.
Daarna nam de heer Hol het stokje over om de leden bij te praten over de stikstofproblematiek bij projecten in de nabijheid van Natura2000 gebieden. Er is nog geen 'grote' oplossing in Den Haag voor het probleem rondom stikstofdepositie. Wel is er voor de stagnatie die optrad in de bouw en daarmee ook de sloop een eerste 'kleine' oplossing. Sinds 1 juli 2021 is de Wet Stikstofreductie en natuurverbetering van kracht. Hierin is een bouwvrijstelling opgenomen: een partiële vrijstelling voor bouw- en sloopprojecten en eenmalige aanlegactiviteiten. Maar er geldt ook een emissiereductieplicht. De heer Hol heeft het allemaal uitgelegd en toegelicht. De heer Zoontjes vulde nog aan dat binnenkort het VERAS brancheinitiatief CO2 bij elkaar komt en RVO heeft uitgenodigd om te praten over emissiearm materieel.