Menigeen zal de wenkbrauwen fronsen en het enthousiasme zal wellicht niet gelijk opkomen. We zitten al vol met allerlei regels en certificaten is de gedachte, maar deze is net even anders.
Deze is niet ingewikkeld. Sterker nog, wij als sloopaannemers werken allemaal al lang zo. Tenminste we hebben allemaal dezelfde klachten over de opdrachtgever: hij geeft geen informatie, geen redelijke bestekseisen etc. Het is dan wel vreemd dat ik 30 vragen heb en de concurrentie niet verder komt dan bijvoorbeeld de vraag of men mag breken terwijl dat dan wel duidelijk in het bestek staat. Sterker nog, tijdens een bezichtiging komen verschillende sloopaannemers niet opdraven. In zo’n geval kan ik mij voorstellen dat de opdrachtgever het ook niet serieus neemt. Dat is de kant die de opdrachtgever waarneemt. Na gunning blijken er toch een hoop hiaten te zijn. Kortom, de gemiddelde opdrachtgever vertrouwt de opdrachtnemer niet en vice versa.
Laten wij als sloopaannemers het lef hebben om ons kwetsbaar op te stellen en ons eenzijdig te conformeren aan de sloopcode. Kwetsbaar inderdaad, maar van de andere kant geef je een signaal af dat je sterk bent. Durf te zeggen dat je meer informatie, tijd, etc. nodig hebt. Durf een bestek terug te sturen als de informatie niet komt. Als we dat gezamenlijk doen moet dat wel binnenkomen. Na verloop van tijd zal de opdrachtgever ontdekken dat de informatie cruciaal is voor een goede aanbesteding. Hij wordt na de aanbesteding niet geconfronteerd met allerlei “slimmigheden” die de zaak moeten rechttrekken.
DE SLOOPCODE is vanaf augustus jl. online en er hebben “slechts” 37 partijen de code ondertekend. Op zich valt het mij niet eens tegen maar het moeten er meer worden.
Sloopaannemers onderteken de Sloopcode en stel je kwetsbaar op. Laat zien dat je sterk bent! Maar het belangrijkste is wel: gedraag je ernaar.