Wegnemen onnodige administratieve lasten!
VERAS heeft een brief gestuurd aan het Ministerie van I&W over de administratieve verplichtingen rondom het melden en registreren van de afgifte en ontvangst van asbesthoudend afval door asbestverwijderingsbedrijven.
Van leden krijgen wij meldingen dat zij door Omgevingsdiensten worden aangeschreven dat er, ook in geval van louter de tussenopslag van asbest zoals bedoeld in het Activiteitenbesluit, sprake is van een ontvangstmeldingsplicht en dat er moet worden gemeld aan het Landelijk Meldpunt Afvalstoffen.
De vraag is allereerst of dit juridisch juist is. Mocht dat zo zijn, dan vindt VERAS dat de regelgeving op korte termijn moet worden aangepast. Vooruitlopend daarop moet met Omgevingsdiensten worden afgesproken dat zij niet handhaven op de ontvangstmeldingsplicht voor deze activiteit.
Het melden van de ontvangst van asbesthoudend afval ten behoeve van tussenopslag aan LMA is namelijk onnodig. Zeker ook gezien de wettelijk verplichte registratie van asbest in het Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS). Via het LAVS kan het asbest immers administratief reeds goed worden gevolgd.
De meldingsplicht leidt tot onnodige administratieve lasten en hoge kosten, onder meer voor de aanschaf van een weegbrug, specifieke software en administratie. Bovendien leidt deze dubbele administratieve verplichting tot veel frustratie binnen de asbestverwijderingsbranche. Het is belangrijk dat bedrijven in onze achterban gaan ervaren dat de administratieve lasten vanwege LAVS op andere punten juist tot vermindering van administratieve lasten leidt.
Zie voor meer informatie de brief aan het Ministerie van I&W .